HP pracownikom, które powinno być dobrane do rodzaju wykonywanej pracy. Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a jeden z rodzajów szkolenia BHP jest przeznaczony dla pracowników administracyjnych i biurowych. Zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest istotne zarówno na budowie, jak i w biurze, dlatego ważne jest to, żeby pracownicy posiadali wiedzę BHP konieczną do wykonywania określonej pracy. Kwestie bezpieczeństwa w pracy biurowej i administracyjnej dotyczą takich kwestii, jak zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu monitora, robienia regularnych przerw podczas pracy oraz utrzymywania właściwej postawy ciała. Ponadto pracownicy biurowi muszą znać także podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kto korzysta z usług BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy muszą być odpowiednio zachowane w każdym miejscu pracy, niezależnie czy jest to jakiś zakład, przedsiębiorstwo czy instytucja. Tak samo przestrzeganie przepisów ochrony przeciwpożarowej jest konieczne w każdym budynku użyteczności publicznej oraz wszędzie tam, gdzie znajdują się miejsca pracy. Na rynku istnieją specjalistyczne firmy, które zajmują się świadczeniem usług z zakresu BHP oraz PPOŻ. Firma oferująca szkolenia BHP oraz szkolenia PPOŻ kieruje świadczenie swoich usług do każdego pracodawcy. Istotnym obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Każdy właściciel firmy, niezależnie od tego w jakiej branży działa, musi zapewnić zatrudnionym pracownikom odpowiednie warunki pracy, które dotyczą także zachowania zasad bezpieczeństwa oraz higieny. Na szczęście dzięki istnieniu firmy zajmującej się sprawami BHP, pracodawca może powierzyć bezpieczeństwo swojej firmy w ręce specjalistów.
Cele BHP
Skrót BHP oznacza nic innego, jak bezpieczeństwo i higienę pracy. Pojęcie BHP jest określeniem na zbiór zasad i działań pozwalających na zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Firma działająca w branży BHP zajmuje się więc świadczeniem takich usług, jak szkolenia BHP, audyty BHP, szkolenia PPOŻ, kursy z pierwszej pomocy przedmedycznej. Głównym powodem, dla którego istnieje coś takiego jak bezpieczeństwo i higiena pracy, jest podwyższenie poziomu bezpieczeństwa w zakładach pracy oraz zapobieganie różnym groźnym i niebezpiecznym sytuacjom w miejscu pracy. Celem przepisów BHP jest ograniczenie ryzyka wypadków podczas pracy oraz zapobieganie chorobom zawodowym, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie pracowników, a w niektórych przypadkach pracownik może ponieść stały uszczerbek na zdrowiu. Przestrzeganie odpowiednich zasad BHP w miejscu pracy jest więc niezwykle istotne, ponieważ zapobiega powstawaniu potencjalnie groźnych dla pracownika sytuacji. Firma BHP zajmuje się szkoleniem pracowników w zakresie zachowania odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
Kto tworzy systemy zarządzania bezpieczeństwem
Firma, która zajmuje się bezpieczeństwem i higieną pracy, poza ofertą przeprowadzania szkolenia BHP, może zajmować się także tworzeniem systemu zarządzania bezpieczeństwem w danym przedsiębiorstwie. System zarządzania bezpieczeństwem to nic innego, jak element całościowego zarządzania przedsiębiorstwem. Posiadanie systemu zarządzania bezpieczeństwem nie jest obowiązkowe, jednak firma posiadająca odpowiednie certyfikaty z zakresu jakości, ochrony środowiska oraz BHP jest bardziej poszukiwana na rynku pracy. Firma BHP oferuje pomoc w tworzeniu systemów zarządzania bezpieczeństwem, takich jak ISO 14001 oraz OHSAS 18001. Pierwsza norma obejmuje tak zwany system zarządzania środowiskowego, gdzie firma posiadająca certyfikat ISO 14001 szczyci się tym, że dba o środowisko naturalne. Z kolei norma OHSAS 18001 dotyczy bezpiecznego organizowania stanowisk pracy, a także zapewnia odpowiednie szkolenia BHP oraz przeprowadzanie audytów wewnętrznych. Posiadanie norm nie jest obowiązkowe, jednak pomaga w pozytywnym budowaniu wizerunku firmy.